مزایا و معایب ظروف یکبار مصرف

مزایا و معایب ظروف یکبار مصرف

مزایا و معایب ظروف یکبار مصرف

 ظروف یکبار مصرف

مزایا و معایب ظروف یکبار مصرف, زمانی که برای اولین بار ظروف یکبار مصرف وارد بازارها شدند، همه نفس راحتی کشیدند و به خود وعده زندگی سالم‌تر و البته راحت‌تری دادند.

در حال حاضر سا‌ل‌هاست که این ظروف حتی در نذری‌ها و سفره‌های ما جای خود را باز کرده‌اند و از زمانی که نذری در سینی‌ها و ظروف فلزی در بین مردم پخش می‌شد زمان زیادی گذشته ‌است.

کسانی که حداقل یک وعده غذای خود را در ادارات و سازمان‌ها می‌خورند از جمله کسانی هستند که هر روز در معرض خطرات این ظروف قرار دارند، اما به راستی این صرفه‌جویی‌ها در زمان و البته هزینه به چه بهایی انجام می‌شود؟ سلامتی مصرف کنندگان؟

پلاستیک‌ها، پلیمرهایی هستند که از سنتز مواد اولیه‌ای به نام مونومر تهیه می‌شوند.

مونومرها موادی سمی و برای سلامت انسان مضر هستند؛ در حالی که پلیمرها خنثی هستند و مشکلی ندارند.

اما اشکال کار اینجاست که معمولاً در فرایند تهیه پلیمرها مقداری مونومر باقی می‌ماند.

اگر این فرآیند اصولی و مطابق استانداردهای لازم صورت گرفته باشد، مشکلی برای سلامت افراد به وجود نمی‌آورد.

برای همین در استفاده از پلاستیک‌ها به عنوان ظروف غذا باید بسیار محتاط بود و در ضمن به هرنوع پلاستیکی نباید مجوز بسته بندی مواد غذایی داده شود.

در حال حاضر به دلیل استفاده غیرمجاز از پلیمرهاى بدون پایه food grade در بسته بندى و نگهدارى مواد غذایى، شناسایى صحیح این محصولات توسط مردم تا حدودى با مشکل روبه رو شده است.

وزارت بهداشت در این راستا سعى کرده است کارخانه هاى تولیدکننده ظروف یک بار مصرف را از کارخانجات تولیدکننده قطعات پلاستیکى در مصارف صنعتى تفکیک کند.

ضمن اینکه کارخانه هاى تولیدکننده ظروف پلاستیکى براى مواد غذایى باید پروانه ساخت داشته باشند.

احتیاطات استفاده از ظروف یک بار مصرف

توصیه ها مبنی بر این است که در حد امکان از ظروف پلاستیکی فاصله گرفته شود اما در صورت استفاده از آن باید نکاتی را رعایت کنید؛ اگرچه رعایت تمامی این نکات نمی تواند مانع بروز اثرات منفی استفاده از آنها شود. برخی از نکات استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را در اینجا بیان می کنیم.

در استفاده از ظروف یک بار مصرف رنگی باید بیشتر محتاط بود زیرا جنس ظروف یکبار مصرف جوری است که تحمل رنگ گرفتن به خود را ندارد و رنگ در آن حل می شود.
سرمای زیاد هم باعث بروز مشکل می شود؛ بنابراین از فریز کردن مواد غذایی یا آب در ظروف یک بار مصرف به مدت طولانی در یخچال ها خودداری کنید.
ریختن مایعاتی مانند: نوشابه، قهوه، آب لیمو و آبغوره و… که مواد اسیدی و چربی دارند، مشکلات را دو چندان می کند.

از تماس مستقیم این ظروف با مایکروویو باید اجتناب کرد.

کارخانه ظروف یکبار مصرف ماندگار سبز افتخار دارد با بهره گیری از ماشین آلات پیشرفته و نیروی کارآمد فنی و تولیدی، مبادرت به تولید رنج وسیعی از محصولات ظروف یکبار مصرف نماید که برای اولین بار در ایران پا به عرصه ظهور گذاشته است.

مناسب بودن پلاستیک ها در کاربردهاى غذایى

تمامى پلیمرها از نوع دست اول تا آنهایى که بازیافتی بوده و همچنین ظروف پلاستیکی حتماً باید قبل از استفاده در صنعت غذایی تحت آزمون Food Grade قرار بگیرند.

این آزمون تحت استانداردهای اتحادیه اروپا (EEC) و آمریکایی (FDA) انجام می شود.

با انجام آزمون هایى که در اداره کل آزمایشگاه هاى کنترل غذا و دارو نیز قابل اجرا هستند میزان مهاجرت مواد سازنده پلیمرها به سمت مواد غذایی مشابه سنجیده می شود.

در واقع وزارت بهداشت مقاومت و میزان مهاجرت مواد سازنده پلیمرها را در حلال ها یا محلول های مشابه مواد غذایی می سنجد.

مزایای ظروف یکبار مصرف

1-دارای مقاومت به مواد الکلی

2-صرف انرژی کمتر برای تولیدپ

3-قابلیت شکل پذیری بالا با گستردگی متفاوت خواص فیزیکی

4-طرح پذیری

5-شفاف بودن

معایب ظروف یکبار مصرف

1-اشکال در بازیافت آنها و مخاطرات محیط زیست

2-انتقال مواد مضر ( مونومر ها) به غذا در شرایط خاص

3-قابل استفاده در ماکروویو نمی باشد

4-مناسب بودن پلاستیک ها در کاربردهاى غذایى

تمامى پلیمرها از نوع دست اول تا آنهایى که بازیافتی بوده و همچنین ظروف پلاستیکی حتماً باید قبل از استفاده در صنعت غذایی تحت آزمون Food Grade قرار بگیرند.

این آزمون تحت استانداردهای اتحادیه اروپا (EEC) و آمریکایی (FDA) انجام می شود.

با انجام آزمون هایى که در اداره کل آزمایشگاه هاى کنترل غذا و دارو نیز قابل اجرا هستند میزان مهاجرت مواد سازنده پلیمرها به سمت مواد غذایی مشابه سنجیده می شود.

در واقع وزارت بهداشت مقاومت و میزان مهاجرت مواد سازنده پلیمرها را در حلال ها یا محلول های مشابه مواد غذایی می سنجد. دلیل اصلی تولید این مواد در کشور به رغم زیان بار بودن مصرف آنها این است که ، متاسفانه استاندارد ظروف یک‌بار مصرف اجباری نیست. واحدهای تولیدی می‌توانند بدون مجوز به تولید اقدام کنند.

در این زمینه باید تقاضای اجباری شدن استاندارد ظروف یک‌بار مصرف به موسسه ارائه شود تا در این مورد تصمیم‌گیری شود ، اما متاسفانه تاکنون هیچ تقاضایی نشده است.

مزایای تولید ظروف یکبار مصرف

استفاده از ظروف یکبار مصرف کمک می‌کند تا ریتم سریع زندگیمان را حفظ کنیم. بسیاری از مواقع فرصت کافی برای فراهم کردن تعداد زیادی ظرف از انواع گوناگون با رنگهای مورد نظر و شستشوی آن‌ها پس از مصرف نداریم و دور انداختن ظرف‌ها می‌تواند بهترین و ساده‌ترین راه حل باشد.

یکی از این شرایط، میهمانی‌های شلوغ است. گاهی تعداد زیادی میهمان دعوت کرده‌اید و نیاز به تعداد زیادی ظروف با رنگ متناسب و مشخص دارید.

تهیه کردن تعداد زیادی ظرف کار پرهزینه و دشواری است و شستن این ظروف پس از اتمام میهمانی می‌تواند زحمت زیادی را به شما تحمیل کند.

در این صورت، می‌توانید تعداد زیادی ظرف یکبار مصرف را با قیمت کم، رنگ مورد نظر و مناسب با رنگ زمینه‌ی میهمانی یا دکور منزل خود تهیه نموده و پس از اتمام میهمانی آن‌ها را جمع آوری نموده و به سطل زباله منتقل کنید.

معایب تولید ظروف یکبار مصرف

از عیوب ظروف یکبار مصرف می توان به این نکته اشاره کرد که ممکن است در صورت ریختن مایعات در این ظروف کمی بوی نشاسته حس شود که به دلیل استشمام همزمان احساس می شود . مزه مایعات داخل ظرف یکبار مصرف تغییر میکند ، البته این بو اندک است و تنها برخی از افراد متوجه آن میشوند.

حرف آخر

امیدواریم که شما از این مقاله راضی بوده باشید .

توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر دیگر وبلاگ های ما را مطالعه کنید.

موفق باشید …


شما بزرگواران می توانید با راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

تماس : 09123220691 – 09125796194

اینستاگرام: sofre_mandegar

واتساپ: 09125796194

ساعت کاری: ۸ الی ۱۷
آدرس: پاکدشت ، فرون آباد اول مقداد ۷ کوچه چراغعلی پلاک ۲۴
مدیریت: مجید سلیمانپور


تولید سفره یکبار مصرف مجلسی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف تشریفاتی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف ورساچ در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف افطار در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف رنگی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف کاغذی در پاکدشت , تولید کیسه فریزر در پاکدشت , تولید کیسه زباله در پاکدشت , تولید لیوان کاغذی در پاکدشت , قیمت سفره یکبار مصرف در پاکدشت , قیمت سفره یکبار مصرف مجلسی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف طاقه رول شده در تهران , تولید سفره یکبار مصرف ماندگار در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف ۵۰ متری در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف بدون گرانول در پاکدشت ، تولید لیوان کاغذی یکبار مصرف در پاکدشت، خرید سفره یکبار مصرف از کارخانه پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف در فرون آباد, کارخانه تولید سفره فرون آباد , خرید عمده سفره از فرون آباد , آدرس تولیدی لیوان کاغذی در تهران, خرید لیوان کاغذی در تهران, قیمت لیوان بکبار مصرف در تهران,

 

 

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


آخرین مقالات


سفره یکبار مصرف طاقه ای چیست؟ | انتخابی اقتصادی-7مزیت آن
قیمت سفره یکبار مصرف مجلسی [ 8 ویژگی سفره یکبار مصرف مجلسی ]
نحوه از بین بردن بوی بد سفره یکبار مصرف | 4 روش موثر
خرید سفره یکبار مصرف ضخیم [ 7 مزایای سفره یکبار مصرف ضخیم ]