کمبود آب چالش جدی محیط زیست

کمبود آب چالش جدی محیط زیست

کمبود آب چالش جدی محیط زیست

کمبود آب مهمترین چالش زیست محیطی ایران 

کمبود آب چالش جدی محیط زیست, کمبود آب شامل بحران آب یا تنش آبی می باشد.کمبود آب می تواند به دلایل کمبود فیزیکی و کمبود اقتصادی آب باشد. کمبود فیزیکی آب به این معنی است که منابع طبیعی آب قادر به بر آورده کردن نیاز های آب مردم یک منطقه نباشند.

کمبود اقتصادی آب در نتیجه منابع ضعیف مدیریت آب است. میلیون ها نفر در دنیا وجود دارند که به آب دسترسی ندارند و یا اگر دسترسی دارند نمی توانند از آن استفاده کنند.

 

کمبود آب چالش جدی محیط زیست

حدود ۷۰٪ سطح زمین با آب پوشیده شده است و در واقع تنها ۳٪ آن آب شیرین است که برای مصارف انسان مناسب می باشد. حدود دو سوم باقی‌ مانده آن در یخچال‌های یخ زده موجود است که در دسترس نیست. کمبود آب یکی‌ از بزرگترین چالش‌های زیست محیطی‌ در جهان است.

در این نوشته به برخی‌ از رویکرد‌های موجود در حل این مساله میپردازیم:

مکانیسم

کمبود آب دو نوع کلی دارد: فیزیکی و اقتصادی. کمبود فیزیکی یا مطلق در نتیجه تقاضای زیاد یک منطقه می باشد که از منابع محدود آب موجود در آن منطقه پیشی‌ می‌گیرد.

بر اساس آمار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد  حدود ۱/۲ میلیارد نفر در مناطق کمبود مطلق آب زندگی‌ میکنند.

بسیاری از این افراد در مناطق خشک یا نیمه خشک زندگی می کنند. کمبود فیزیکی آب می تواند فصلی باشد. انتظار میرود که تعداد افراد تحت تاثیر کمبود مطلق یا کمبود فیزیکی‌ آب به دلیل افزایش جمعیت و غیر قابل پیش بینی بودن الگوهای آب و هوایی افزایش پیدا کند.

کمبود اقتصادی آب به طور کلی‌ به دلیل عدم وجود زیر ساخت‌های آب و یا به دلیل مدیریت ضعیف منابع آب در زیرساخت‌های موجود می باشد. فائو تخمین می زند که بیش از ۱/۶ میلیارد نفر با کمبود آب اقتصادی روبرو هستند. در مناطقی که کمبود آب اقتصادی دارند، معمولاً آب کافی برای تأمین نیازهای انسانی و زیست محیطی وجود دارد. اما دسترسی به آن محدود است.

مدیریت نادرست ممکن است به این معنی باشد که آب قابل دسترسی برای مصرف انسان آلوده یا غیر بهداشتی باشد. این مسئله همچنین می تواند ناشی از استفاده بی‌رویه از آب برای کشاورزی یا صنعت باشد. سرانجام، عدم استفاده صحیح از آب به دلیل تخمین نادرست به عنوان یک منبع طبیعی محدود، منجر به کمبود آب میشود.

عوامل

در مکان‌های کم باران یا با دسترسی محدود به آبهای سطحی، اتکا به سفره‌های زیرزمینی امری عادی می باشد. اگر میزان برداشت از آبخوان از میزان شارژ طبیعی بیشتر باشد، بهره برداری از منابع آب زیرزمینی می تواند منابع آتی آب را تهدید کند.

تخمین زده می شود که یک سوم از بزرگترین سیستم‌های آبخوان جهان در معرض تنش آبی هستند. علاوه بر این، تغییر مسیر، استفاده بیش از حد و آلودگی رودخانه‌ها و دریاچه‌ها برای آبیاری، صنعت و مصارف شهری می تواند آسیب های قابل توجهی‌ به محیط زیست برساند.

این امر در نهایت منجر به فروپاشی اکوسیستم شود. یک نمونه کلاسیک از آن دریای آرال است. دریای آرال زمانی چهارمین منبع بزرگ آب درون مرزی در جهان بود. اما به دلیل انحراف رودخانه‌های ورودی آن برای مصرف کشاورزی، آب زیادی را از دست داد و حجم آن بسیار کم شد.

علاوه بر کمبود آب، مشکلات روزافزونی در باره تخصیص منصفانه آب نیز وجود دارد.

دولت ها ممکن است مجبور شوند تا بین منافع کشاورزی، صنعتی، شهری یا محیط زیستی یکی را انتخاب کنند. کمبود شدید آب میتواند بر مهاجرت اجباری مردم شود. یا منجر به درگیری‌های داخلی یا منطقه‌ای، به ویژه در مناطق حساس ژئوپلیتیکی شود. این مناطق در معرض بحران آب قرار دارند. یعنی‌ جایی که منابع آب به میزان بحرانی کاهش می یابد.

در سال ۲۰۱۸، ساکنان کیپ تاون، آفریقای جنوبی با احتمال “روز صفر” مواجه شدند. روز صفر روزی است که شیر‌های شهر، آبی بیرون نمی‌‌آید.

این روز اولین بحران احتمالی آب در هر شهری خواهد بود. خوشبختانه در کیپ تاون تلاش زیادی برای صرفه جویی در مصرف آب شد. همچنین باران زیادی بارید و این تهدید فوری بدون هیچ حادثه بزرگی رفع شد.

با این حال، با توجه به اینکه انسان می تواند بدون آب فقط چند روز زنده بماند، بحران آب می تواند به سرعت به یک وضعیت اضطراری پیچیده انسانی تبدیل شود.

گزارش خطرهای جهانی مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۷، پس از سلاح‌های کشتار جمعی و حوادث شدید آب و هوایی، بحران‌های آب را به عنوان سومین خطر مهم جهانی برای بشریت بر شمرده است.

راه حل های بحران آب

 

حفظ و ترمیم اکوسیستم هایی که به طور طبیعی آب را جمع آوری، فیلتر، ذخیره و آزاد می کنند مانند تالاب‌ها و جنگل ها یک استراتژی مهم در مبارزه با کمبود آبمی باشد.

اکوسیستم‌های آب شیرین نیز مواد مغذی را بازیافت کرده و از سیلاب جلوگیری میکنند. وجود این اکوسیستم ها برای حفظ آب ضروری است.

حرف آخر

امیدواریم که شما از این مقاله راضی بوده باشید .

توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر دیگر وبلاگ های ما را مطالعه کنید.

موفق باشید …


شما بزرگواران می توانید با راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

تماس : 09123220691 – 09125796194

اینستاگرام: sofre_mandegar

واتساپ: 09125796194

ساعت کاری: ۸ الی ۱۷
آدرس: پاکدشت ، فرون آباد اول مقداد ۷ کوچه چراغعلی پلاک ۲۴
مدیریت: مجید سلیمانپور


تولید سفره یکبار مصرف مجلسی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف تشریفاتی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف ورساچ در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف افطار در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف رنگی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف کاغذی در پاکدشت , تولید کیسه فریزر در پاکدشت , تولید کیسه زباله در پاکدشت , تولید لیوان کاغذی در پاکدشت , قیمت سفره یکبار مصرف در پاکدشت , قیمت سفره یکبار مصرف مجلسی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف طاقه رول شده در تهران , تولید سفره یکبار مصرف ماندگار در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف ۵۰ متری در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف بدون گرانول در پاکدشت ، تولید لیوان کاغذی یکبار مصرف در پاکدشت، خرید سفره یکبار مصرف از کارخانه پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف در فرون آباد, کارخانه تولید سفره فرون آباد , خرید عمده سفره از فرون آباد , آدرس تولیدی لیوان کاغذی در تهران, خرید لیوان کاغذی در تهران, قیمت لیوان بکبار مصرف در تهران,

 

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


آخرین مقالات


سفره یکبار مصرف طاقه ای چیست؟ | انتخابی اقتصادی-7مزیت آن
قیمت سفره یکبار مصرف مجلسی [ 8 ویژگی سفره یکبار مصرف مجلسی ]
نحوه از بین بردن بوی بد سفره یکبار مصرف | 4 روش موثر
خرید سفره یکبار مصرف ضخیم [ 7 مزایای سفره یکبار مصرف ضخیم ]