سبز شویی چیست

سبز شویی چیست

سبز شویی چیست

بازاریابی سبز و سبز شویی چیست؟

سبز شویی چیست, ساز مان ها و شرکت ها دریافته اند که برای بقای خود نیاز به روش های بازاریابی مختلف و جذب مشتری دارند که یکی از این روش ها بازاریابی سبز است.

در این مقاله شما را با مفاهیم سبزشویی و بازاریابی سبز و ضرورت پیاده سازی آن آشنا خواهیم کرد.

بازاریابی سبز به این معنی است که تولید کنندگان برای تولید محصولات خود علاوه بر در نظر داشتن رضایت مشتری و بالا بردن سود سهامداران باید محیط زیست را نیز در نظر داشته باشند به این بازاریابی سبز می گویند.

سبز شویی چیست

افزایش آلودگی ها و خطرات زیست محیطی همه و همه مواردی هستند که تولیدکنندگان و یا عرضه کنندگان خدمات باید به آنها توجه کنند.

در این روش توجه ما باید به همه موجودات و انسان ها باشد تا تولید یا مصرف محصولات ما برای محیط زیست آنها حداقل خطر را داشته باشد، این روش از بازاریابی به شکلی مسئولیت اجتماعی محسوب می شود.

در علم بازاریابی و فروش با انواع مختلفی از بازاریابی ها روبرو هستیم مثل بازاریابی سبز، بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی شبکه ای و …این مدل بازاریابی با بازاریابی شبکه های اجتماعی متفاوت است .

در بازاریابی، هدف ما جذب مشتری و سودآوری است در واقع محصول و خدمات خود را به بازار هدف و مشتریان معرفی می کنیم و هدف اصلی ما سودآوری است. اما در بازاریابی اجتماعی با هدف ارتقا وضعیت اجتماعی، اقتصادی ، محیط زیست و سلامتی اجتماع، مشتریان یا در حقیقت مخاطبین را انتخاب می کنیم و برای بهبود وضعیت، کمپین های اجتماعی راه می اندازیم این کمپین ها می تواند با حمایت ارگان ها و سازمان های دولتی باشد.

در این روش بازاریابی از اصول و ابزارهای بازاریابی جهت رسیدن به اهداف مطلوب اجتماعی استفاده می شود و هدف آن به‌جای اهداف شخصی و منافع سازمانی، منافع جامعه است.

بازاریابی اجتماعی چیست؟

نمونه هایی از بازاریابی اجتماعی

چه کشورهایی در اجرا و پیاده سازی این روش بازاریابی پیشگام هستند؟
کشور کانادا برای ارتقای سلامت جامعه از این روش استفاده می کند.
کشور انگلیس جهت ارتقا خدمات بهداشتی از این روش استفاده می کند.
کشور استرالیا از این طرح برای مقابله با مواد مخدر و الکل استفاده می کند.

تاریخچه ی به وجود آمدن بازاریابی سبز

بازاریابی اجتماعی برای نخستین بار در سال ۱۹۷۱ از سوی جرالد زالتمن و فیلیپ کاتلر در یک مقاله با عنوان “رویکردی بر تغییرات اجتماعی برنامه ریزی شده” مطرح شد.

از آن تاریخ به بعد، بازاریابان همواره به دنبال اصلاح ایده‌ها، تولید استراتژی‌های جدید و تغییراتی گسترده برای ایجاد تحولاتی در رفتارهای اجتماعی بوده‌اند. این روزها، موضوعاتی در حوزه سلامت و محیط زیست در صدر کمپین‌های بازاریابی در اجتماع قرار گرفته است.

مراحل پیاده سازی و اجرا

مراحل پیاده سازی و اجرا بازاریابی اجتماعی

۱) برنامه ریزی اولیه: شناسایی مشکل، گروه مخاطب و محیطی که قرار است برنامه در آن اجرا شود.

۲) تحلیل مشتری: تقسیم بندی مشتریان و شناسایی نیازهای آن ها

۳) تحلیل بازار: ارزیابی بازار برای شناخت رقبا، شرکا، سیستم های حمایتی و …

۴) تحلیل کانال های ارتباطی: شناسایی کانال و تعیین نحوه استفاده و همکاری با آن ها

۵) پیش آزمون: با آزمون پیام ها و مواد تولید شده در گروه مخاطب، نقایص آن برطرف می گردد. این مرحله توسط مشاوران به دقت بررسی و کنترل می شود

۶) مداخله: برنامه به صورتی که طراحی شده، اجرا میگردد.

۷) ارزیابی و بازخوردها: تاثیرات اجرای برنامه بر گروه مخاطب سنجیده می شود.

در نظر داشته باشید که هدف اصلی این نوع بازاریابی تأثیرگذاری بر رفتارهای اجتماعی و انسانی است. در بازاریابی اجتماعی کسب سود و منافع شخصی اولویت اصلی به شمار نمی‌رود.

این موضوع درست است که قیمت برای مشتریان مهم است اما آنها حاضرند مبلغ بیشتری پرداخت کنند ولی کالایی که خریداری میکنند برای محیط زیست ضرری نداشته باشد.

همین عامل باعث بالا بردن سود سازمانی در بلند مدت خواهد شد اما باید استراتژی سازمان شما با اهداف بلند مدت منطبق باشد.

شیوه بازاریابی سبز امروزه به یک مزیت رقابتی برای سازمان ها تبدیل شده است تا حدی که از آن با عنوان کلید طلایی بازاریابی هزاره سوم یاد می‌شود.

کلماتی مانند دوستدار محیط‌ زیست، زیست سازگار، زیست تخریب ‌ناپذیر، صد درصد طبیعی، دوستدار زمین، قابل بازیافت، بدون فسفات، سازگار با لایه اُزن و… نمونه‌هایی از این نوع هستند و امروزه استفاده از چنین اصطلاحاتی رو به گسترش است.

سبزشویی چیست؟

این واژه مانند واژه پول شویی بار منفی دارد، سازمان هایی با واژه های دروغین در صدد فریب دوستداران محیط زیست هستند. شعارهای دروغین، برچسب و بسته بندی های گمراه کننده از نمونه کارهایی است که بسیاری از سازمان ها برای سود بیشتر و گمراه کردن مشتریان به کار می برند.

اگر محصولی را تولید می کنید در صورتی می توانید بازاریابی سبز داشته باشید که محصول شما از شروع مرحله تولید تا بسته بندی و رسیدن به دست مشتریان کمترین ضرر را به محیط زیست برساند و شرایط بازیافت آن فراهم باشد.

برای مثال ویژگی فاقد کلروفلوئوروکربن امتیازی برای محصول محسوب نمی‌شود؛ چراکه براساس قانون استفاده از این ماده در تمامی تولیدات غیر قانونی اعلام شده است و سازمانی که استفاده نکردن از این نوع ماده را نوعی بازاریابی سبز بداند مشتریان خود را فریب داده است.

حرف آخر

امیدواریم که شما از این مقاله راضی بوده باشید .

توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر دیگر وبلاگ های ما را مطالعه کنید.

موفق باشید …


شما بزرگواران می توانید با راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

تماس : 09123220691 – 09125796194

اینستاگرام: sofre_mandegar

واتساپ: 09125796194

ساعت کاری: ۸ الی ۱۷
آدرس: پاکدشت ، فرون آباد اول مقداد ۷ کوچه چراغعلی پلاک ۲۴
مدیریت: مجید سلیمانپور


تولید سفره یکبار مصرف مجلسی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف تشریفاتی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف ورساچ در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف افطار در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف رنگی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف کاغذی در پاکدشت , تولید کیسه فریزر در پاکدشت , تولید کیسه زباله در پاکدشت , تولید لیوان کاغذی در پاکدشت , قیمت سفره یکبار مصرف در پاکدشت , قیمت سفره یکبار مصرف مجلسی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف طاقه رول شده در تهران , تولید سفره یکبار مصرف ماندگار در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف ۵۰ متری در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف بدون گرانول در پاکدشت ، تولید لیوان کاغذی یکبار مصرف در پاکدشت، خرید سفره یکبار مصرف از کارخانه پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف در فرون آباد, کارخانه تولید سفره فرون آباد , خرید عمده سفره از فرون آباد , آدرس تولیدی لیوان کاغذی در تهران, خرید لیوان کاغذی در تهران, قیمت لیوان بکبار مصرف در تهران,

 

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


آخرین مقالات


سفره یکبار مصرف طاقه ای چیست؟ | انتخابی اقتصادی-7مزیت آن
قیمت سفره یکبار مصرف مجلسی [ 8 ویژگی سفره یکبار مصرف مجلسی ]
نحوه از بین بردن بوی بد سفره یکبار مصرف | 4 روش موثر
خرید سفره یکبار مصرف ضخیم [ 7 مزایای سفره یکبار مصرف ضخیم ]