زندگی به سبک پسماند صفر

زندگی به سبک پسماند صفر

زندگی به سبک پسماند صفر

سبک زندگی پسماند صفر چیست؟

زندگی به سبک پسماند صفر, پسماند صفر یک سبک زندگی دوستدار محیط زیست است که هدف آن کاهش میزان زباله هایی است که فرد به صورت روزانه ایجاد می کند.

هدف اصلی این سبک زندگی، تعهد به تولید کمترین زباله است. البته این که کاملا پسماند صفر شود غیرممکن است، اما راه های زیادی برای کاهش مصرف وجود دارد که می تواند به نفع کره زمین باشد.

افرادی که سبک زندگی پسماند صفر دارند سعی میکنند از محصولاتی در زندگی خود استفاده کنند که قابل بازیافت باشند، و پلاستیک را از زندگی خود حذف میکنند.

زندگی به سبک پسماند صفر

پسماند صفر در واقع یک جنبش فلسفی، جهانی و مردمی است که از دهه 1990 و زمانی که مردم متوجه خطر روزافزون تولید و انباشت بی‌رویه پسماند در دنیا شدند، به وجود آمد.

فلسفه پسماند صفر می‌گوید که ما انسانها باید مثل طبیعت پسماند را به منابع جدیدی تبدیل{ بازیافت} کنیم و شرایطی را فراهم کنیم که نیاز به دفن زباله یا همان سیستمی که زباله را از درب خانه ما جمع‌آوری و در محلی دیگر دفن کند، نداشته باشیم.

کمترین اثر توجه به صفر کردن پسماندها این است که می‌توانیم وسائل بازیافتی از غیرقابل بازیافت را شناسایی، مصرف غیرقابل بازیافت‌ها را صفر و با دیگر وسائل جایگزین کنیم و همچنین زباله‌های قابل بازیافت را هم خودمان بازیافت کنیم.

چگونه «پسماند صفر»باشیم؟

 

انواع پسماند غذا و پوست میوه، اگرچه تجزیه‌پذیر هستند، اما شیرابه تولید شده آنها با دفن شدن، به شدت برای منابع خاک و در صورت رها شدن در طبیعت برای منابع آبی مضر است.

با پسماند میوه و سبزی و حتی پوست تخم‌مرغ و آجیل به راحتی می‌توان کود بری گلها و گیاهان خانه تولید کرد.

آن هم کودی که به صورت طبیعی تولید شده و دقیقا می‌دانیم که از چه اقلامی به وجود آمده است.

به این ترتیب نیاز به هزینه زیاد برای غنی کردن خاک و استفاده از مواد و قطره‌هایی شیمیایی هم تا حد زیادی از بین می‌رود.

برای تهیه کود بهتر است پسماندهای ذکر شده کمی مرطوب باشند، اما آنقدر از تولید آنها نگذشته باشد که بوی تعفن بدهد.

همچنین در این مواد نباید باقیمانده غذا مثل باقیمانده تخم‌مرغ یا روغن و مواد لبنی باشد.

به این پسماندها مقداری خاکستر و یا خاک اره اضافه کنید. آنها را در یک ظرف که دارای سوراخ‌هایی برای خروج رطوبت و دریافت اکسیژن است بگذارید و روزی 2 الی 3بار مخلوط به هم بزنید.

وقتی این مواد با هم ترکیب شده و رنگ تیره به خود گرفتند، کود دارای مواد آلی شما برای استفاده در پای گلدانها و خاک باغچه آماده است.

به این ترتیب چیزی هم تحت عنوان زباله تولیدکننده شیرابه از خانه خارج نشده است.

این روزها در بسیاری از کشورها تحت عنوان صفر کردن پسماندهای میوه، از تفاله مرکبات به صورت صنعتی یا نیمه صنعتی، انواع پالپ خشک و از اسانس و پوست میوه‌ها هم انواع روغن تولید می‌شود.

پسماند صفری شدن، چه تاثیری در کاهش شیرابه‌ها دارد؟

حجم پسماند تولیدی دنیا موجبات تغییرات اقلیمی شده و درصدی از مبحث گرمایش زمین به دلیل این پسماند‌ها است. چون پسماندها گاز تولید می‌کنند، در نتیجه آب و خاک می‌کنند.

با کاهش پسماند، شاهد حذف شیرآبه‌های ناشی از آن و جوندگان موذی از شهرها خواهیم بود.

در حال حاضر با معضل شیرآبه‌ها در شمال کشور مواجه هستیم که وارد رودخانه‌ها شده و علاوه بر آلودگی آب‌های سطحی، آب‌های زیرزمینی و زمین‌های کشاورز را نیز آلوده می‌کنند.

خطه‌ی شمال کشور کمربند سرطان کشور است و یک دلیل آن همین موضوع است و حتی ماهی که قبلاً در رودخانه‌های آن منطقه وجود داشته، اکنون به خاطر وجود این شیرآبه‌ها دیگر وجود ندارد.

همه‌ی این موارد اثرات زیست محیطی ناشی از پسماند‌ها است. در حالی که در کشور نیز دفن و امحاء اصولی پسماند نداریم.

مخصوصاً در برخی مناطق همانند شمال کشور که با مشکل فضا نیز رو‌به‌رو هستند و جای مناسبی برای دفن اصولی پسماند نیز وجود ندارد.

مردم اگر به این پویش بپیوندند و کاهش پسماند داشته باشند، حتی می‌توانند برای خود درآمدزایی کند.

به عنوان مثال، اگر پسماند خود را کمپوست کنیم، می‌توانیم با آن زمین‌های کشاورزی را کود دهیم و در این هزینه‌ها نیز می‌تواند صرفه‌جویی ایجاد شود.

تنها در کشور ما به پسماند طلای کثیف می‌گویند. در هیچ‌ کجای دنیا این اصطلاح به کار برده نمی‌شود! برای کشورهایی که زباله زیاد تولید می‌کنند کارشناسان تنها از واژه‌ اصراف و عدم‌آگاهی استفاده می‌کنند.

آغاز جنبش پسماند صفر در جهان و ایران

امروزه تولید زباله در سطح جهان، مدیریت می‌شود و در طی آن نیز سه اصل کلی کاهش، استفاده مجدد و همین‌طور بازیافت، روند کار را پیش می‌برند.

باید این نکته را بپذیریم که تولید زباله و آلودگی‌های ناشی از آن، اقتصاد جهان و ایران را تحت تأثیر خود قرار داده است.

این در حالی است که سیستم‌های تولیدی و همین‌طور مصرفی این کشورها بدون در نظر گرفتن اصول صحیح پسماندها طراحی شده‌اند.

به همین دلیل هم هست که تا پیش از این می‌توانستیم به طور سالیانه شاهد بحران‌ها و آسیب‌های بسیاری باشیم که در اثر همین اشتباهات، دامن‌گیر محیط ‌زیستمان می‌شد.

آغاز جنبش پسماند صفر در جهان و ایران، روند مشخصی دارد. این یعنی در ابتدا، هزینه‌هایی برای راه‌اندازی و مدیریت این امور جمع‌آوری می‌شد و در این جریان نیز، بسیاری از صنایع، به طور موقت، سرمایه یا حداقل سود خود را از دست می‌دادند.

با این حال، هیچ کدام از این مسائل، انگیزه افراد مؤثر و فعال در جنبش کاهش تولید زباله و پسماند صفر را از بین نمی‌برد، بلکه آنها با یک برنامه‌ریزی گسترده‌تر، به دنبال تغییر سبک زندگی خودشان بودند.

رابطه‌ سبک پسماند صفر با بازیافت

راه درست این است که از تولید زباله اجتناب شود. خود بازیافت بسیار‌ آلودگی دارد ضمن اینکه صنعت بازیافت علاوه بر مصرف انرژی بالا، آلودگی و پساپ زیادی به همراه دارد.

برای بسته‌بندی شوینده‌ها، مواد غذایی و… که پس از مصرف تبدیل به زباله می‌شوند؛ آب، مواد معدنی، انرژی و… صرف شده است، در حالت خوب آن اگر بازیافت شوند تبدیل به یک کالای با کیفیت پایین‌تر می‌شوند، این فرآیندی است که نه تنها سود ندارد بلکه کلاً ضرر اقتصادی متوجه آن است.

از نظر اقتصادی و حفظ محیط زیست، کار درست آن است که اصولاً زباله تولید نشود و این برمی‌گردد به مباحث سرمایه‌‌‌داری کلان.

اصولاً در اقتصاد پایدار اینکه فکر کنیم همه منابع تنها برای ما است و هر چقدر خواستیم مصرف کنیم، تفکر اشتباهی است.

این نگاه ایراد دارد و به همه‌ی این دلایل، اجتناب اولین اصل پویش پسماند صفر است در این پویش معتقدیم بسته‌بندی برای همه موادی که روزانه مورد احتیاج‌مان است، نیاز نیست.

حرف آخر

امیدواریم که شما از این مقاله راضی بوده باشید .

توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر دیگر وبلاگ های ما را مطالعه کنید.

موفق باشید …


شما بزرگواران می توانید با راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

تماس : 09123220691 – 09125796194

اینستاگرام: sofre_mandegar

واتساپ: 09125796194

ساعت کاری: ۸ الی ۱۷
آدرس: پاکدشت ، فرون آباد اول مقداد ۷ کوچه چراغعلی پلاک ۲۴
مدیریت: مجید سلیمانپور


تولید سفره یکبار مصرف مجلسی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف تشریفاتی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف ورساچ در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف افطار در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف رنگی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف کاغذی در پاکدشت , تولید کیسه فریزر در پاکدشت , تولید کیسه زباله در پاکدشت , تولید لیوان کاغذی در پاکدشت , قیمت سفره یکبار مصرف در پاکدشت , قیمت سفره یکبار مصرف مجلسی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف طاقه رول شده در تهران , تولید سفره یکبار مصرف ماندگار در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف ۵۰ متری در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف بدون گرانول در پاکدشت ، تولید لیوان کاغذی یکبار مصرف در پاکدشت، خرید سفره یکبار مصرف از کارخانه پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف در فرون آباد, کارخانه تولید سفره فرون آباد , خرید عمده سفره از فرون آباد , آدرس تولیدی لیوان کاغذی در تهران, خرید لیوان کاغذی در تهران, قیمت لیوان بکبار مصرف در تهران,

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


آخرین مقالات


سفره یکبار مصرف طاقه ای چیست؟ | انتخابی اقتصادی-7مزیت آن
قیمت سفره یکبار مصرف مجلسی [ 8 ویژگی سفره یکبار مصرف مجلسی ]
نحوه از بین بردن بوی بد سفره یکبار مصرف | 4 روش موثر
خرید سفره یکبار مصرف ضخیم [ 7 مزایای سفره یکبار مصرف ضخیم ]