تعدیل کربن چیست

تعدیل کربن چیست

تعدیل کربن چیست

تعدیل کربن یا آفست کربن چیست؟

تعدیل کربن چیست, آفست یا تعدیل کربن به معنی کاهش انتشار گازهای گلخانه اطلاق میشود که با واحد متریک «کربن دی‌اکسید معادل» سنجیده میشود.

اصطلاحات جبران و اعتبار جبران کربن گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می شوند. اگرچه می توانند معنی کمی متفاوتی داشته باشند.

جبران کربن به طور کلی به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اشاره دارد – یا به افزایش ذخیره کربن (به عنوان مثال، از طریق کاشت درختان) – که برای جبران انتشاراتی که در جاهای دیگر اتفاق می افتد استفاده می شود.

اعتبار کربن یک ابزار قابل انتقال است که توسط دولتها یا سازمانهای مستقل صدور گواهینامه تأیید شده است تا نشان دهنده کاهش انتشار یک تن دی اکسید کربن معادل یا مقدار معادل سایر گازهای گلخانه ای باشد.

خریدار این اعتبار جبران شده می تواند آن را “بازنشسته” اعلام کند تا ادعا کند که در راستای اهداف خود برای کاهش گازهای گلخانه ای اقدام عملی نموده است.

مفهوم کلیدی این است که اعتبارات جبرانی را برای انتقال سود خالص از کسب و کار های اقلیمی از یک واحد به واحدی دیگر انتقال می دهند.

تعدیل کربن چیست

از آنجا که گازهای گلخانه ای به طور جهانی در جو مخلوط می شوند، مهم نیست که دقیقاً این گازها کجا کاهش می یابند.

از منظر تغییرات آب و هوایی، اثرات یکسان است.

به عنوان مثال اگر یک سازمان:  فعالیت ایجاد کننده انتشار را متوقف کند. یا یک فعالیت معادل کاهش انتشار را در جایی دیگر در جهان انجام دهد باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است.

باید در نظر داشت که گزینه دوم آسان تر و مقرون به صرفه تر می باشد.

راه ‏های کاهش کربن  کدامند؟

متداول‏‌ترین راه برای کاهش انتشار کربن توسط بشر، کاهش مصرف، دوباره استفاده کردن و بازیافت می‌باشد.

در تولیدات صنعتی این کار می‌تواند با بازیافت مواد بسته‌بندی و فروش موجودی‌های قدیمی یک صنعت به صنایع دیگر انجام شود.

در خانوارها می‌توان از ظروف چندبار مصرف مانند فلاسک‌ها برای قهوه روزانه یا برای آب و دیگر نوشیدنی‌های سرد به جای ظروف یک‏بار مصرف استفاده کرد.

گزینه دیگر کمتر رانندگی کردن است. دوچرخه سواری کردن، راه رفتن، استفاده مشترک از خودروها یا وسایل نقلیه عمومی، نه تنها از لحاظ مالی به نفع یک فرد است بلکه با کمتر سوزاندن سوخت‌ها، انتشار کربن کمتر را در پی خواهد داشت.

راه دیگر کاهش انتشار کربن توسط بشر، استفاده کمتر از کولر یا سامانه‌های گرمایشی است.

با عایق کردن دیوارها یا درزگیری کردن اطراف درها و پنجره‌ها، می‌توان تا ۲۵% هزینه‌های گرمایش یک خانه را کمتر کرد. همچنین ساکنان یک خانه می‌توانند لباس‌های گرم مناسب‌تری بپوشند تا انرژی کمتری برای گرم کردن خانه مصرف شود.

دورنما و پیشینه‌ی چین درخصوص کاهش آلاینده‌های کربنی

کشور چین طبق جدیدترین طرح پنج ساله‌ی خود می‌خواهد تا سال 2060 کاملا کربن‌خنثی شود. کربن‌خنثی، به دستیابی به انتشار صفر خالص دی‌اکسید کربن اشاره دارد.

این هدف می‌تواند با ایجاد تعادل بین انتشار دی‌اکسید کربن با جبران آن (اغلب از طریق جبران کربن) یا زدودن انتشار آن از سوی جامعه (انتقال به “اقتصاد پس از کربن”) انجام شود.

نخستین اقدام چین برای دست‌یابی به این هدف توسعه‌ و استفاده از امورمالی سبز و دوست‌دار محیط زیست و بازار ملی تجارت کربن است.

Tianjin یک شهر ساحلی و شمال شرقی در کشور چین و نزدیک به پکن است. Tianjin از قطب‌های بزرگ صنعتی چین بوده و بندرگاه مهمی برای تولید و تجارت فرآورده‌های نفتی است.

دولت محلی Tianjin علاقه‌ی وافری به فناوری بلاک‌چین دارد و در سال 2019 یک پلتفرم مدیریت کمرگ بلاک‌چین تاسیس و راه‌اندازی نمود.

این طرح بخشی از پروژه‌ی وسیع ادغام بلاک‌چین در حوزه‌ی لاجستیک و ترابری شهر تیانجین می‌باشد. نخستین گام در راستای مدیریت و کاهش آلاینده‌های کربن در چین توسط شرکت IBM و با ایجاد یک بلاک‌چین مخصوص در سال 2016 برداشته شد.

جبران کربن با فناوری بلاک چین چگونه کار می کند؟

اولین قدم در جبران کربن، محاسبه انتشار کربن است. محاسبه ردپای کربن خود به طور منظم و گنجاندن آنها در گزارش های مالی و پایداری خود عمل خوبی است، زیرا چندین کشور به گزارش انتشار گازهای گلخانه ای نیاز دارند. به عنوان مثال، شرکت‌ها در ایالات متحده باید انتشار سالانه بیش از 25000 تن CO2 را گزارش کنند. شما می توانید از پروتکل هایی مانند پروتکل GHG برای اندازه گیری و مدیریت انتشار CO2 خود استفاده کنید – معمولاً با یک استراتژی پایداری.

اگرچه می‌توانید انتشار CO2 را با استفاده از اقدامات کوچک، مانند جابجایی به حمل‌ونقل سبزتر، کاهش دهید، احتمالاً باید مقدار زیادی از انتشارات خود را جبران کنید. و برای اینکه بتوانید ردپای کربن خود را جبران کنید، باید از پروژه ای استفاده کنید که برای صدور اعتبار کربن تایید شده است، مانند Climate Action Reserve. اما با فناوری بلاک چین، اعتبارات کربن به صورت دیجیتالی ایجاد و صادر می‌شود، همراه با اثبات اینکه اعتبار کربن خریداری کرده‌اید.

قراردادهای هوشمند در بلاک چین می‌توانند ابرداده‌های مربوط به اعتبارات کربن را ذخیره کرده و آن‌ها را به واحدهای قابل مبادله تبدیل کنند و تبادل اطلاعات سریع، شفاف و قابل اعتماد را بین شرکت‌کنندگان شبکه ممکن می‌سازند. این ویژگی ها را می توان برای خرید اعتبار کربن برای بهبود بازار کربن اعمال کرد.

آیا تعدیل کربن فایده‌ای هم خواهد داشت؟

قیمت‌گذاشتن روی کربن‌هایی که باید تعدیل بشوند، کار دشواری است. چراکه پروژه‌های مختلف، از روش‌های مختلفی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای استفاده می‌کنند.

طبق بررسی که در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ توسط فارست ترندز انجام شد، تراکنش‌های داوطلبانه‌ی مربوط به این‌کار در سطح جهان، که شامل اعتبارات ناچیز جمع‌شده توسط شرکت‌های هواپیمایی  هم می‌شود، در طول سال به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار در سال رسیده است.

بااینکه تقاضای عمومی در حال رشد است، اما این جنبش هنوز از پایگاه مردمی بسیار ضعیفی برخوردار است. انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی در ایمیلی به سایت بلومبرگ گفت که میانگین همکاری شرکت‌های هواپیمایی برای تعدیل کربن کمتر از ۲۰ درصد کل اعتبارات است و البته، این رقم شامل خدمات‌ دهنده‌های شخص ثالث نیست. بنا به گفته‌ی شرکت هواپیمایی رایان‌ایر، تنها کمتراز ۳ درصد از مشتریان آن اینگونه اعتبارات را خریداری می‌کنند و بیشتر آن‌ها را آلمانی‌ها تشکیل می‌دهند.

حرف آخر

امیدواریم که شما از این مقاله راضی بوده باشید .

توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر دیگر وبلاگ های ما را مطالعه کنید.

موفق باشید …


شما بزرگواران می توانید با راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

تماس : 09123220691 – 09125796194

اینستاگرام: sofre_mandegar

واتساپ: 09125796194

ساعت کاری: ۸ الی ۱۷
آدرس: پاکدشت ، فرون آباد اول مقداد ۷ کوچه چراغعلی پلاک ۲۴
مدیریت: مجید سلیمانپور


تولید سفره یکبار مصرف مجلسی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف تشریفاتی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف ورساچ در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف افطار در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف رنگی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف کاغذی در پاکدشت , تولید کیسه فریزر در پاکدشت , تولید کیسه زباله در پاکدشت , تولید لیوان کاغذی در پاکدشت , قیمت سفره یکبار مصرف در پاکدشت , قیمت سفره یکبار مصرف مجلسی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف طاقه رول شده در تهران , تولید سفره یکبار مصرف ماندگار در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف ۵۰ متری در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف بدون گرانول در پاکدشت ، تولید لیوان کاغذی یکبار مصرف در پاکدشت، خرید سفره یکبار مصرف از کارخانه پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف در فرون آباد, کارخانه تولید سفره فرون آباد , خرید عمده سفره از فرون آباد , آدرس تولیدی لیوان کاغذی در تهران, خرید لیوان کاغذی در تهران, قیمت لیوان بکبار مصرف در تهران,

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


آخرین مقالات


سفره یکبار مصرف طاقه ای چیست؟ | انتخابی اقتصادی-7مزیت آن
قیمت سفره یکبار مصرف مجلسی [ 8 ویژگی سفره یکبار مصرف مجلسی ]
نحوه از بین بردن بوی بد سفره یکبار مصرف | 4 روش موثر
خرید سفره یکبار مصرف ضخیم [ 7 مزایای سفره یکبار مصرف ضخیم ]