بیو پلاستیک چیست

بیو پلاستیک چیست

بیو پلاستیک چیست

بیو پلاستیک چیست؟

بیو پلاستیک چیست,  پلاستیک های نوآورانه ای است که از مواد اولیه تجدید پذیر ساخته شده است. در بسیاری از کاربردها ، بیوپلاستیک می تواند پلاستیک های فسیلی را که قبلاً استفاده می شد و سایر مواد پلاستیکی ، جایگزین کرد.

برخی دانشمندان و مهندسان سعی در تطبیق این پلاستیک ها با ماشین های سنتی داشته اند ، همچنین در جستجوی مناطق جدیدی برای استفاده از آنها بوده اند.

بیوپلاستیک را می توان از بسیاری از مواد اولیه گیاهی تولید کرد ، اما نشاسته از بین آنها جایگاه مهمی دارد.

سلولز و شکر از دیگر مواد اولیه مهم هستند. استفاده از بیوپلاستیک به عنوان یک گزینه جایگزین اکنون می تواند به عنوان یک انتخاب گران قیمت تعبیر شود. مشاهده می شود که هزینه مواد تولید شده از مواد اولیه تجدید پذیر دو یا چهار برابر گران تر از نمونه های سنتی است.

بیو پلاستیک چیست

بسته بندی بیوپلاستیک چه کاربردها و چه آینده ای دارد ؟

بیو پلاستیک چیست

آخرین گزارش های Smithers Pira از وضعیت بازار و آینده بیوپلاستیک برای بسته بندی -که طبق آن وضعیت تا سال ۲۰۲۴ را پیش بینی کرده است – نشان می دهد که مصرف بیوپلاستیک در بسته بندی به طور متوسط سالانه ۱۶/۲ درصد رشد خواهد کرد و با ارزش بازار بیش از دو برابر از ۴٫۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۸٫۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ و به رشد متوسط سالانه ۱۵ درصد خواهد رسید.

نمونه های جدید بیوپلاستیک اخیرا به شکل نمونه کارهای پلیمری در اختیار تولید کنندگان و کاربران سیستم های بسته بندی قرار گرفته است؛ بنابراین سهم بیوپلاستیک در بازارهای بسته بندی پلاستیک نسبتا متوسط است، اگرچه نرخ رشد پیش بینی شده بسیار فزاینده و جذاب است.

با تقاضا برای این مواد جدید در بازارهای جهانی بسته بندی و با پیش بینی همه مناطق برای رشد دورقمی در طی پنج سال، آینده بیوپلاستیک برای بسته بندی تا سال ۲۰۲۴ روند کلیدی زیر را در حال هدایت صنعت بیوپلیمر نشان میدهد.

آشنایی با انواع بیوپلاستیک و کاربردهای آن ها

در این بخش کارایی انواع مختلف پلاستیک زیست تخریب پذیر و ترکیبات متفاوت آن را معرفی می کنیم.

ترموپلاستیک نشاسته

ترموپلاستیک نشاسته ای تقریبا پنجاه درصد از کل بازار پلاستیک های تجزیه پذیر را به خود اختصاص داده است و دارای مقاومت رطوبتی بسیار خوبی می باشد.

اثر کربنی ترکیبات نشاسته ای نسبت به پلاستیک های نفتی کمتر است اما تجزیه پذیر نیست. نشاسته بعد از ترکیب با پلیمرهای تجزیه پذیر به اسید نشاسته و اسید پلی لاکتیک تبدیل می شود.

این دو ترکیب کاربرد بسیار گسترده ای در صنعت دارند و با قرار گرفتن در محیط زیست تجزیه شده و به کود تبدیل می شوند.

بیوپلاستیک نشاسته ای برای بسته بندی مواد غذایی، میوه ها، انواع کالا و پوشش مجلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول به عنوان یک محصول جدید برای تولید کاغذ هم کاربرد دارد.

بیوپلاستیک سلولزی

بیوپلاستیک سلولزی به عنوان گران قیمت ترین پلاستیک تجزیه پذیر و یکی از استرهای سلولزی یک نوع پلاستیک حرارتی است و در صنعت بسته‌بندی کاربرد کمتری دارد. فیبر سلولزی با اضافه شدن به نشاسته باعث افزایش خاصیت نفوذپذیری پلاستیک در مقابل رطوبت و گازها می شود. این ویژگی نشان دهنده آب گریز بودن سلولز نسبت به نشاسته است.

بیوپلاستیک پروتئینی

بیوپلاستیک پروتئینی نوعی پلاستیک سبز تجزیه پذیر است که با استفاده از مواد اولیه ای مانند کازئین موجود در شیر، پروتئین سویا، گلوتن گندم تولید می شود.

البته به دلیل حساسیت بالای رطوبتی و بالا بودن قیمت بیوپلاستیک های پروتئینی استفاده از این محصول از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. برای کاهش قیمت و افزایش حساسیت رطوبتی بیوپلاستیک های پروتئینی به همراه پلی استر تجزیه پذیر استفاده می شود.

آشنایی با مزایا و معایب آن

اصل استفاده از بیوپلاستیک ها به جهت استفاده از منابع تجدیدپذیر میباشد. همینطور به بیو پلاستیک ها مزایای زیر را هم دارند:

ارتقا بهره وری منابع از طریق منابعی که به طور هر ساله کشت میگردند.
اصل استفاده از آبشار، چون زیست توده می‌تواند ابتدا برای مواد و بعد برای ایجاد انرژی مصرف شود.
کاهش ردپای کربن و تکثیر گازهای گلخانه ای مواد و تولیدات؛
صرفه جویی در منابع فسیلی با جایگزینی گام به گام آن ها.
صرفه جویی انرژی در فرآیند تولید
از مواد اولیه تجدیدناپذیر تهیه نمیشوند
کاهش ضایعات پلاستیکی در مرکز های دفن آشغال
آن‌ها دربردارنده مواد افزودنی مضر برای سلامتی مانند فتالات یا بیسفنول A نیستند
در صنایع بسته بندی، بیو پلاستیک ها مزه و بوی طعام را تغییر نمی دهند

نجات محیط زیست با بیوپلاستیک‌ ها

در برخی کشورها مانند بنگلادش، استفاده از کیسه‌ های یک بار مصرف به دلیل این که لوله‌ های فاضلاب را می‌ گیرند و باعث وقوع سیل می‌ شوند، ممنوع شده است.

همچنین، در اروپا روی کیسه‌ های یک بار مصرف مالیات اعمال شده است. بعلاوه، زباله‌ های پلاستیکی هر ساله موجب مرگ و میر گونه‌های مختلف جانوران آبزی از جمله نهنگ‌ ها و لاک‌ پشت‌ های دریایی می‌ شود.

امروزه موضوع جزیره‌های مملو از زباله‌ های پلاستیکی به یک مسئله زیست‌ محیطی جدی تبدیل شده است.

برای حل این مسئله، استفاده از بیوپلاستیک‌ ها بعنوان جایگزینی مناسب برای پلاستیک‌ های سنتی و یک‌ بار مصرف توصیه می‌ شود.

برخی بیوپلاستیک‌ ها پلیمرهایی هستند که از محصولات کشاورزی، سلولز، سیب‌ زمینی و ذرت به دست می‌ آیند.

ترکیبات ساختاری و فرمولی بیو پلاستیک بر پایه شیمی
ساختار اصلی پلاستیک های سبز یا بیوپلاستیک، از روش ها و ترکیبات گوناگون مونومری تولید میشود .

منابعی چون ؛ چربی های گیاهی، سلولز، نشاسته،انواع پروتئین ها،فیبر و چربی های گیاهی، کاه، خرده چوب، خاک اره، ضایعات مواد بازیافتی و … می باشد .

پلاستیک ها بطور کلی از نظر تخریب پذیری شامل دو دسته میشوند ؛

دسته اول بصورت ذاتی ویژگی تخریب پذیری درتماس با آب یا انزیم و باکتری ها را دارند.

مانند ترکیب های پلی لاکتیک اسیدهایی که برگرفته از اسید لاکتیک می باشند.

این ویژگی در آینده می تواند این دسته را اصلی ترین رقیب پلاستیک های نفتی قراربدهد .

دسته دوم همان مواد پلاستیک پلی اتیلنی می باشد که با افزودن یک ماده تخریب پذیر مانند نشاسته، سرعت تخریب پذیری آن را افزایش میدهد. مشکل اساسی این ترکیب تضعیف ویژگی پلاستیک و افت کیفیت آن به دلیل افزونه های تخریب پذیر می باشد .

حرف آخر

امیدواریم که شما از این مقاله راضی بوده باشید .

توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر دیگر وبلاگ های ما را مطالعه کنید.

موفق باشید …


شما بزرگواران می توانید با راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

تماس : 09123220691 – 09125796194

اینستاگرام: sofre_mandegar

واتساپ: 09125796194

ساعت کاری: ۸ الی ۱۷
آدرس: پاکدشت ، فرون آباد اول مقداد ۷ کوچه چراغعلی پلاک ۲۴
مدیریت: مجید سلیمانپور


تولید سفره یکبار مصرف مجلسی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف تشریفاتی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف ورساچ در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف افطار در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف رنگی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف کاغذی در پاکدشت , تولید کیسه فریزر در پاکدشت , تولید کیسه زباله در پاکدشت , تولید لیوان کاغذی در پاکدشت , قیمت سفره یکبار مصرف در پاکدشت , قیمت سفره یکبار مصرف مجلسی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف طاقه رول شده در تهران , تولید سفره یکبار مصرف ماندگار در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف ۵۰ متری در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف بدون گرانول در پاکدشت ، تولید لیوان کاغذی یکبار مصرف در پاکدشت، خرید سفره یکبار مصرف از کارخانه پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف در فرون آباد, کارخانه تولید سفره فرون آباد , خرید عمده سفره از فرون آباد , آدرس تولیدی لیوان کاغذی در تهران, خرید لیوان کاغذی در تهران, قیمت لیوان بکبار مصرف در تهران,

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


آخرین مقالات


سفره یکبار مصرف طاقه ای چیست؟ | انتخابی اقتصادی-7مزیت آن
قیمت سفره یکبار مصرف مجلسی [ 8 ویژگی سفره یکبار مصرف مجلسی ]
نحوه از بین بردن بوی بد سفره یکبار مصرف | 4 روش موثر
خرید سفره یکبار مصرف ضخیم [ 7 مزایای سفره یکبار مصرف ضخیم ]