باگاس چیست و کاربرد آن

باگاس چیست و کاربرد آن

باگاس چیست و کاربرد آن

باگاس نیشکر چیست؟

باگاس چیست و کاربرد آن, برای این که بتوانیم، فضایی کامل و دقیق از تعریف جامع باگاس داشته باشیم و به سؤال اساسی «باگاس چیست» پاسخ بدهیم، لازم است که به سراغ تعاریف استاندارد آن برویم.

در تعریف ویکی‌پدیایی این ماده گیاهی آمده است که باگاس (Bagasse)، تفاله‌ای است که پس از استخراج شکر از گیاه نیشکر و سورگوم حاصل می‌شود.

بسیاری از صنایع مختلف از این ماده با عناوینی همچون کاه نیشکر، تفاله نیشکر و غیره هم یاد می‌کنند. به طور کلی، برای این که بتوان به ماده باگاس دست یافت، باید در ابتدا، ساقه‌های نیشکر را پس از شیره‌گیری مورد بررسی قرار داد تا آنها برای استخراج باگاس آماده شوند.

یکی از پرکاربردترین مصارف باگاس در تأمین غذای مورد نیاز طیور و پرندگان پرورشی است؛ چرا که کشاورزان و پرورش‌دهندگان می‌توانند با جایگزین کردن ماده گیاهی باگاس به جای فیبرهای گران‌قیمت دیگر، هم در خرج کردن صرفه‌جویی کنند و هم مواد گیاهی‌تر را به خورد طیور بدهند.

مهم‌ترین ویژگی باگاس برای پروار کردن طیور در این است که با استفاده از آن می‌توان برای تایم انرژی مورد نیاز طیور و همچنین پر کردن شکم به آنها بهره‌مند شد.

به صورت کلی، باگاس به عنوان یک ماده غذایی برای طیور حاوی 44 درصد فیبر، 44 درصد هیدرات کربن، 2 درصد پروتئین خام، 0.5 درصد چربی، 0.95 درصد کلسیم، 0.29 درصد فسفر و 0.5 درصد پتاسیم است.

باگاس چیست و کاربرد آن

 

بافت و رنگ باگاس

بعد از خارج کردن شیره نیشکر، باقی مانده ساقه نیشکر که به صورت توده فیبر خشک شده‌ است، شسته شده، آسیاب و پرس شده، خرد می‌شود و در نهایت بعد از فیلتر شدن، تبدیل به باگاس می‌شود.

این محصول به صورت توده‌ای فیبری و خشک با رنگ کاهی تا بژ دیده می‌شود. باگاس پس از اعمال فعل و انفعالات متنوع به محصولاتی مانند: خمیر کاغذ، خوراک دام، اتانول (سوخت زیستی)، فورفورال جهت مصارف پزشکی و داروسازی و… تبدیل می‌شود.

موارد استفاده باگاس نیشکر

قبلا باگاس به عنوان زباله در نظر گرفته می شد که در مزارع سوزانده و باعث آلودگی می شد. با این حال ، پیشرفت های علمی در شناسایی موارد کاربردهای این ترکیب به ما کمک کرده است.

باگاس به دلیل انرژی گرمایی که تولید می کند از آن به عنوان منبع سوخت در کارخانه های قند استفاده می شود. فناوری های نوین برای تولید ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات ساعت برق برای هر تن مواد باگاس در حال توسعه است.

محققان همچنین در حال بررسی احتمال در نظر گرفتن آن به عنوان سوخت زیستی هستند.

باگاس به دلیل خواص سازگار با محیط زیست به طور گسترده ای توسط توزیع کنندگان مواد غذایی لندن و دیگر شهرها مورد استفاده قرار می گیرد.

به دلیل مناسب بودن برای چاپ و نوشتن ، برای تولید خمیر و تخته استفاده می شود و برای ساخت جعبه و تخته نیز کاربرد دارد. همچنین مشخص شده است که باگاس فرآوری شده به عنوان بخشی از رژیم غذایی معمولی می تواند برای سلامتی انسان مفید باشد.

تاریخچه باگاس

کلمه باگاس از کلمه فرانسوی bagage به معنی زباله گرفته شده است.

برای اولین بار، آنچه از فرآیندهای فرآوری گیاهان مانند پرس زیتون، هسته خرما و انگور باقی مانده بود، باگاس نامیده شد.

اما امروزه آن را منحصراً نیشکر باگاس می نامند.

کاربرد اصلی باگاس در صنعت کاغذسازی است. روش استفاده از باگاس در تولید کاغذ ابتدا در آزمایشگاه کوچکی به نام Clarence Birdsong در کارخانه قند به نام پارامونگا در پرو ابداع شد.

با این کشف امیدوارکننده، این شرکت یک کارخانه کاغذسازی قدیمی در نیوجرسی خرید.

او باگاس را از پرو فرستاد تا قابلیت اطمینان پروژه را در مقیاس صنعتی آزمایش کند. این روش در سال 1937 توسعه یافت و اولین ماشین آلات کاغذ در سال 1938 در آلمان طراحی شد.

اما کاغذ باگاس برای اولین بار در سال 1950 به صورت کاغذ روزنامه توسط Noble & Company Machine Wood به صورت تجاری تولید شد.

این محصول در مقابل 100 نماینده صنعتی و 15 مسئول کشوری کاملاً موفق بود. اهمیت اقتصادی این کشف در کشورهایی که به دلیل شرایط آب و هوایی دسترسی آسانی به الیاف چوب برای تولید کاغذ نداشتند، بیشتر بود.

در سال 2015، کارخانه قند پارامونگا که برای اولین بار این روش را توسعه داد، حدود 90000 تن کاغذ باگاس تولید کرد.

کاربرد های باگاس نیشکر در صنایع مختلف 

دانشمندان دائماً در رابطه با کاربرد آگاهانه محصولاتی که ممکن است برای محیط زیست خطرناک باشند تحقیق می کنند.

برای نمونه تأمین کنندگان عمده نوشابه در انگلستان نیز تأثیر زیست محیطی مواد مضر را درک کرده اند و به دلیل ویژگی های سازگار با محیط زیست زیر از ظروف باگاس استفاده کرده اند. برخی دیگر از کاربردهای باگاس نیشکر عبارتند از :

برای تولید برق

باگاس محصول فرعی خرد کردن نیشکر و قابل اشتعال است که از عناصر اصلی کربن ، هیدروژن ، اکسیژن و نیتروژن تشکیل شده است. این محصول مقدار حرارت کمی را تولید می کند اما برای استفاده به عنوان سوخت برای تولید برق مناسب است.

بسته بندی مواد غذایی

مواد غذایی ساخته شده از باگاس برای کاربران و محیط زیست سازگار می باشد و یک محصول بیوتکنولوژی است که از مواد زائدی مانند باگاس باقی مانده از صنعت قند استفاده می کند.

در صنعت قند ، مقدار زیادی باگاس از تولید قند باقی می ماند ، بنابراین می توان از آن به عنوان بسته بندی مواد غذایی به جای جعبه های فومی که باعث مشکلات زیست محیطی و انسانی می شود، استفاده کرد.

اگرچه بسته بندی باگاس برای انسان و محیط زیست سازگار است ، اما هنوز در برخی از کشورها محبوبیت ندارد. در حالی که در اروپا ، آمریکا یا ژاپن ، بسته بندی از جنس باگاس از فوم محبوب تر است ، زیرا برای مصرف کنندگان ایمن تر می باشد ، اما هزینه آن دو برابر فوم است.

تولید الکل

خمیر باگاس را می توان برای تولید اتانول به دلیل افزایش قیمت ملاس استفاده کرد و در نتیجه هزینه های تولید اتانول را کاهش داد. در نتیجه ، بسیاری از صنایع انرژی برای تولید اتانول به باگاس نیشکر روی آورده اند که مقرون به صرفه تر است.

مزایا ظروف یکبار مصرف ساخته شده از باگاس نیشکر

همان‌طور که اشاره کردیم، از باگاس نیشکر برای ساختن انواع ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده می‌شود.

ویژگی‌های مهمی که در بخش قبلی به آنها اشاره شد، باعث شده‌اند که کاربران و مصرف‌کنندگان بسیاری برای خرید ظروف یکبار مصرف گیاهی که از باگاس ساخته شده‌اند، استقبال کنند.

به همین دلیل است که ما تصمیم گرفتیم در این بخش به صورت اختصاصی در مورد مزایا ظرف یکبار مصرف گیاهی که با باگاس نیشکر ساخته می‌شوند، به بحث بنشینیم.

یکی از بدترین و ناخوشایندترین تجاربی که مصرف‌کنندگان در مواجه با ظروف یکبار مصرف معمولی دارند، این است که این دسته از ظروف یکبار مصرف، بو و طعم مواد غذایی را تغییر می‌دهند.

این نکته در مورد ظروف یکبار مصرف گیاهی که با باگاس یاخته می‌شوند، صدق نمی‌کند و مصرف‌کنندگان می‌توانند با استفاده از این ظروف به تجربه کاربری بسیار مطلوبی دست پیدا کنند.

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های باگاس برای تولید کردن ظروف یکبار مصرف گیاهی این است که از صفر تا صد پروسه تولید این نوع ظروف یکبار مصرف، به انرژی خاصی نیاز ندارد و همچنین، می‌توان روی ویژگی زیست‌تخریب‌پذیر بودن آنها حساب ویژه‌ای بار کرد.

حرف آخر

امیدواریم که شما از این مقاله راضی بوده باشید .

توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر دیگر وبلاگ های ما را مطالعه کنید.

موفق باشید …


شما بزرگواران می توانید با راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

تماس : 09123220691 – 09125796194

اینستاگرام: sofre_mandegar

واتساپ: 09125796194

ساعت کاری: ۸ الی ۱۷
آدرس: پاکدشت ، فرون آباد اول مقداد ۷ کوچه چراغعلی پلاک ۲۴
مدیریت: مجید سلیمانپور


تولید سفره یکبار مصرف مجلسی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف تشریفاتی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف ورساچ در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف افطار در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف رنگی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف کاغذی در پاکدشت , تولید کیسه فریزر در پاکدشت , تولید کیسه زباله در پاکدشت , تولید لیوان کاغذی در پاکدشت , قیمت سفره یکبار مصرف در پاکدشت , قیمت سفره یکبار مصرف مجلسی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف طاقه رول شده در تهران , تولید سفره یکبار مصرف ماندگار در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف ۵۰ متری در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف بدون گرانول در پاکدشت ، تولید لیوان کاغذی یکبار مصرف در پاکدشت، خرید سفره یکبار مصرف از کارخانه پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف در فرون آباد, کارخانه تولید سفره فرون آباد , خرید عمده سفره از فرون آباد , آدرس تولیدی لیوان کاغذی در تهران, خرید لیوان کاغذی در تهران, قیمت لیوان بکبار مصرف در تهران,

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


آخرین مقالات


سفره یکبار مصرف طاقه ای چیست؟ | انتخابی اقتصادی-7مزیت آن
قیمت سفره یکبار مصرف مجلسی [ 8 ویژگی سفره یکبار مصرف مجلسی ]
نحوه از بین بردن بوی بد سفره یکبار مصرف | 4 روش موثر
خرید سفره یکبار مصرف ضخیم [ 7 مزایای سفره یکبار مصرف ضخیم ]