اصول بسته بندی مواد غذایی

اصول بسته بندی مواد غذایی

اصول بسته بندی مواد غذایی

اهمیت بسته بندی مواد غذایی

اصول بسته بندی مواد غذایی, از گذشته‌های دور ما شاهد بسته بندی انواع کالاها بوده‌ایم که این امر مردم را در نگهداری بهتر محصولات از انواع خطرات احتمالی یاری می‌کرد.

امروزه نیز با توجه به دغدغه‌ها و مشاغل مردم جامعه مواد غذایی نیز به طور آماده در بازارها عرضه می‌شوند. از آنجا که مصرف مواد غذایی سالم با سلامتی انسان رابطه مستقیم دارد، بسته بندی مواد غذایی نیز باید با دقت کامل انجام شده و همچنین در انتخاب مواد بسته بندی نیز باید دقت شود.

در حال حاضر اکثر مردم با توجه به ظاهر مناسب کالا و نوع بسته بندی آن تصمیم به فروش می‌گیرند. به عبارتی دیگر ظاهر سالم و زیبای محصولات می‌تواند مردم را در خرید محصولات ترغیب کند. به همین علت بسته بندی نقش مهمی در فروش محصولات ایفا می‌کند.

اصول بسته بندی مواد غذایی

تاریخچه بسته بندی

کار بسته بندی از صدها سال پیش به وسیله برگ درختان صورت می‌گرفت. به مرور زمان این روش جای خود را به مواد بافتنی و ظروف داد. با توجه به تحقیقات به عمل آمده در این زمینه شیشه و چوب از جمله موادی هستند که از حدود 5000 سال پیش برای بسته بندی انواع کالاها و مواد مورد استفاده قرار گرفتند.

اولین فردی که در روش بسته بندی خود از مواد فلزی استفاده کرد پیتر دوراند انگلیسی است که در سال 1823 این کار انجام داد.

پس از چند سال نیز از قوطی‌های سه قطعه‌ای دو اتصالی استفاده شد. همزمان با به کار گیری این روش، کاغذ و مقوا نیز در بسته بندی‌ها مورد استفاده قرار گرفتند و سپس با اختراع پلاستیک از این ماده استفاده شد.

استفاده از پلاستیک در بسته بندی بعد از جنگ جهانی دوم به بیشترین مقدار خود رسید.

در طول جنگ نیز مردم به تولید پلی اتیلن پرداختند. به طوری که بعد از اتمام جنگ بیشترین ماده‌ای که تولید شده و در بازار عرضه می‌شد، پلی اتیلن بود.

روش های بسته بندی مواد غذایی

انواع روش های بسته بندی موادغذایی عبارت است از:

غذاهای کنسرو شده خانگی

یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش‌ها برای انواع بسته بندی مواد غذایی در منازل، استفاده از کنسرو خانگی است.

در این روش میوه‌ها و سبزیجات را در ظرف‌های شیشه‌ای قرار می‌دهند و با حرارت دادن آن‌ها درون قابلمه، در شیشه‌ها کاملا پلمپ و بسته می‌شود. این کار از ورود هوا به درون شیشه جلوگیری خواهد کرد و ماندگاری آن را افزایش می‌دهد.

منجمد کردن موادغذایی

یکی دیگر از انواع روش های بسته بندی مواد غذایی انجماد است.

هنگام منجمد کردن موادغذایی باید از تمیز بودن آن‌ها کاملا مطمئن بود. برخی از مواد برای منجمد شدن مناسب نیستند؛ مانند گوجه‌فرنگی. مگر اینکه این نوع از موادغذایی پخته و پوره شود تا به نقطه انجماد برسد.

کنسرو کردن مواد غذایی به صورت صنعتی

در اوایل از سرب برای پوشاندن قوطی‌ها و مهر و موم کردن درب قوطی‌ها استفاده می‌شد. اما متاسفانه این کار مرگ ومیر ناشی از مسمومیت غذایی را به دنبال داشت.

مدتی بعد هم با بهبود فناوری، غذاهای کنسرو شده ایمن وارد بازار شدند.

حالا مواد قبل از قرار گرفتن در قوطی پخته می‌شوند تا آلودگی آن‌ها از بین برود. از جمله این موادغذایی می‎توان به گوشت سبزیجات و میوه‌ها اشاره کرد.

فناوری نانو برای بسته بندی

فناوری نانو یک نوآوری جدید در انواع بسته بندی تجاری مواد غذایی است. در این روش با استفاده از فناوری نانو، به منظور نازک‌تر کردن بسته بندی ها و زیست محیطی کردن آن‌ها استفاده می شود.

این نوع بسته‌بندی، گازهای غذایی را کم کرده و سرعت فاسد شدن مواد را کاهش می‌دهد.

نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی؛ خلاقیت

بسته بندی یکی از راه‌های مهم جلب توجه مشتری‌ها و افزایش فروش است و اگر با طراحی معنا‎دار و متناسب با نوع کالا، همراه با درج اطلاعات به صورت صریح و بی واسطه همراه باشد، اطلاعات و انگیزه لازم را برای خرید به آن‌ها می‌دهد. به همین دلیل برای بسته بندی از اصطلاح “فروشنده خاموش” استفاده می‌شود.

اهمیت بسته بندی‌های خلاقانه در جلب توجه مخاطب و برانگیختن وی برای اقدام به خرید، از مهم‌ترین فواید و کارکردهای بسته بندی است و در این بین نقش طراحی مناسب و خلاقانه بیش از همه در تاثیر گذاری روی مخاطب اهمیت دارد.

امروزه بسیار می‌بینیم کالاهایی که طراحی خلاقانه و متناسب با محصول دارند، اما در مقایسه با کالاهایی با همان کیفیت و حتی با کیفیت‌تر، از شانس بیشتری برای فروش برخوردارند. پیشرفت تکنولوژی و افزایش خلاقیت و تجربه طراحان سبب کمک به تولیدکنندگان و اصول بسته بندی مواد غذایی شده‌اند تا محصولی را روانه بازار کنند که بتواند حداکثر توجه مشتری‌ها را به خود جلب کرده و بر تعداد خریداران بیفزاید.

اصول بسته بندی مواد غذایی

آشنایی و رعایت اصول بسته بندی مواد غذایی در محفاظت از محصولات، بازاریابی، جلب نظر مشتریان و.. یک شرکت تأثیرگذار است.

از طرف دیگر بسته بندی مواد غذایی امر پیچیده‏ ای است. به همین دلیل شرکت‏ های حرفه ای تولیدکننده مواد غذایی اغلب با شرکت های طراحی، چاپ و ساخت بسته بندی همکاری دارند. بسته بندی مواد غذایی دارای اصولی به قرار زیر است:

 محصول
مهمترین اصل و فاکتور هنگام طراحی و ساخت بسته بندی مواد غذایی، خود محصول است. با توجه به تعدد صنایع تولیدکننده مواد غذایی، تنوع گسترده ای هم در بسته بندی وجود دارد.

هنگام طراحی برحسب نوع مواد غذایی باید به عواملی از جمله میزان عمر محصول در فروشگاه (Shelf Life )، مقدار، شرایط نگهداری، طریقه مصرف و…. توجه کرد. از نمونه اصول بسته بندی مواد غذایی برحسب محصول این است که برخی از محصولات نیاز به فضای آزاد بیشتری دارند. برخی نیز مثل نوشیدنی‏ ها باید کاملا مقاوم در برابر ضربه باشند.

 طراحی یکپارچه

از دیگر اصول مهم بسته بندی موادغذایی، طراحی یکپارچه است. یعنی در سایزهای مختلف بسته بندی باید از طراحی یکسان استفاده کرد. یا مثلا برای نوشیدنی که طعم‏ های مختلفی دارد، از طراحی یکسان استفاده کرد. اما باید رنگ آن را متناسب با نوع هر نوشیدنی تغییر داد. این کار را ساخت پیام برند گویند.

شکل

شکل بسته بندی مواد غذایی غالبا مستطیلی، جعبه ای، مکعبی، استوانه ای و مشابه آن است. اما میتوانید بسته به نوع ماده غذایی خود، با ایجاد تنوع در شکل، از رقبا پیشی بگیرید.

هرچند شکل بسته بندی مواد غذایی تضمین کننده افزایش میزان فروش نیست. اما تجربه نشان داده است که در جلب توجه مشتری بسیار مؤثر است. به همین دلیل از اصول بسته بندی مواد غذایی این است که یا شکل بسته بندی هایی که رقیب شما استفاده می‏کند را تغییر دهید. یا اینکه خود شکل جدیدی را طراحی نماید.

حرف آخر

امیدواریم که شما از این مقاله راضی بوده باشید .

توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر دیگر وبلاگ های ما را مطالعه کنید.

موفق باشید …


شما بزرگواران می توانید با راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

تماس : 09123220691 – 09125796194

اینستاگرام: sofre_mandegar

واتساپ: 09125796194

ساعت کاری: ۸ الی ۱۷
آدرس: پاکدشت ، فرون آباد اول مقداد ۷ کوچه چراغعلی پلاک ۲۴
مدیریت: مجید سلیمانپور


تولید سفره یکبار مصرف مجلسی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف تشریفاتی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف ورساچ در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف افطار در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف رنگی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف کاغذی در پاکدشت , تولید کیسه فریزر در پاکدشت , تولید کیسه زباله در پاکدشت , تولید لیوان کاغذی در پاکدشت , قیمت سفره یکبار مصرف در پاکدشت , قیمت سفره یکبار مصرف مجلسی در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف طاقه رول شده در تهران , تولید سفره یکبار مصرف ماندگار در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف ۵۰ متری در پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف بدون گرانول در پاکدشت ، تولید لیوان کاغذی یکبار مصرف در پاکدشت، خرید سفره یکبار مصرف از کارخانه پاکدشت , تولید سفره یکبار مصرف در فرون آباد, کارخانه تولید سفره فرون آباد , خرید عمده سفره از فرون آباد , آدرس تولیدی لیوان کاغذی در تهران, خرید لیوان کاغذی در تهران, قیمت لیوان بکبار مصرف در تهران,

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


آخرین مقالات


سفره یکبار مصرف طاقه ای چیست؟ | انتخابی اقتصادی-7مزیت آن
قیمت سفره یکبار مصرف مجلسی [ 8 ویژگی سفره یکبار مصرف مجلسی ]
نحوه از بین بردن بوی بد سفره یکبار مصرف | 4 روش موثر
خرید سفره یکبار مصرف ضخیم [ 7 مزایای سفره یکبار مصرف ضخیم ]